ילידי הדיגיטל – קווים לדמותם

זוג ילדים צופים בטאבלטים

בני "דור ה-Y"  ו"דור ה-Z", נולדו לעולם דיגיטלי, או אם תרצו, נולדו עם סמארטפון ביד.
כתוצאה מכך, ובאופן טבעי, בנוסף לשפת האם הנרכשת בראשית חיינו, נוספת להם עוד  שפה – הלוא היא שפת הדיגיטל.

שפת הדיגיטל מבטאת את השליטה הטבעית כמעט, בכלל אמצעי התקשורת הדיגיטאלית, החל מהמכשיר הסלולרי שהפך לאיבר מאיברי הגוף, וכלה בהתמצאות הטוטאלית במרחב הסייבר, לרבות רשתות חברתיות, אפליקציות ואתרים. ילידי הדיגיטל לומדים על פוליטיקה מקריאת ציוצי טוויטר של מנהיגי עולם. הם מדרגים באתרי אוכל את המסעדה האחרונה שבילו בה, ולא יזמינו חדר במלון לפני שקראו מה להמונים יש להגיד עליו. הם צורכים תוכן בנטפליקס, קונים באי ביי, וקובעים דייט בטינדר, הם מנהלים קשרים חברתיים בפייסבוק ובאינסטגרם, ומדברים עם סבתא בסקייפ.
אמנם נפוץ לכנות אותם  בשמות כגון "דור הפלזמה", "דור המסכים" או "דור ילידי הדיגיטל", אך מעבר לכינויי הגנאי, יש להביט לעומק גם אל משמעויותיה של התופעה.

הרי לפניכם מספר מאפיינים חיוביים של דור ילידי הדיגיטל:

ילידי הדיגיטל, המורגלים בשינויים טכנולוגיים מסחררים, מסתגלים לשינויים במהרה. הם לא רק נולדו עם סמארטפון ביד, הם מורגלים בעדכונים שוטפים, בדור חדש של מכשירים, בשיפורים ושינויים תמידיים ומהירים. ילידי דור הדיגיטל לא רק מסתגלים לשינויים ומחבקים אותם. הם זקוקים להם.  פרמטר שצריך להילקח בחשבון בהיבטים של מקום העבודה, במובנים של ניהול קריירה ואפשרויות קידום. מעסיקים שרוצים לשמר עובדים טובים, חייבים לשמור על רלוונטיות, להיות מעודכנים ולספק את הגירויים והאתגרים המשתמעים מכך עבור עובדיהם,  ילידי דור ה-Y או ה-Z, ולספק להם סביבה המתעדכנת בקצב המתאים.

ילידי הדיגיטל מעדיפים מידע ויזואלי על פני טקסט. לא בכדי, אינסטגרם וסנאפצ'ט הם הפופולאריים בקרבם. מימים, גיפים מונפשים, אנימציות וסטיקרים, הם האותיות והמילים של שפת הדיגיטל, אם זה נשמע לכם סינית, אתם כנראה שייכים לדור הקודם. הבנת התנהגותם של ילדכם, תלמידכם, או עובדיכם, מדורות  ילידי הדיגיטל, מחייבת היכרות עם עולם התוכן החדש, שמורכב  מחומרי גלם שונים מבעבר. כשם ששפה מעידה על פני הדור שלה, גם שפת הדיגיטל מלמדת אותנו על אופיים ועל עוצמתו של השינוי. לתקשר עימם באמצעות מיילים וטקסטים עתירי מלל, תהיה טעות. הם מדברים בתמונות. בסרטונים. קל להם ללמוד יותר מסרטון הדרכה או באמצעות ממשק אינטראקטיבי מאשר לקרוא חומר או רחמנא ליצלן – ספר!

תיעוד והנצחת המציאות חשובים להם יותר מהמציאות. עבור ילידי הדיגיטל, התמונה מיום ההולדת חשובה יותר מיום ההולדת עצמה. זה בסדר לראות מופע שלם דרך מסך המכשיר הסלולרי, החוצץ בין הצופה לבין כוכב הרוק שעל הבמה. לא מעט מקרי מוות הספיקו להתרחש בעולם, כתוצאה מצילום סלפי במקומות אקזוטיים מסוכנים, כשהקורבנות הם בדרך כלל, איך לא- ילידי הדיגיטל הצעירים מאוד. אי הבנת הצורך העז שלהם בתיעוד, שיתוף, והעלאת כל חוויה מחייהם הישר למדיה, הינה בגדר התעלמות מצרכי השעה. כל אמירה של "נא לכבות טלפונים סלולריים" משליכה את ילידי הדיגטל לאזורים של  אי נוחות. עבור ילידי הדיגטל, זהו לא מכשיר לניהול שיחות, אלא איבר, שומר ראש, חלון לעולם, מחברת, ספרייה, ומצלמה.

על אף הפרעת הקשב הקולקטיבית המיוחסת לדורות ילידי הדיגיטל, כתוצאה ממסרי אינסטנט מהירים, תזזיתיים וקצרים, באופן מפתיע נמצא כי ילידי הדיגיטל, הם למרות הכול סקרנים, ואוהבים לחקור, וכשמשהו צד את ליבם- הם יחפשו אותו בהמשך. כמות תחומי הידע היא אינסופית, כאשר הנגישות אליהם היא בלחיצת כפתור. כדי לגרות לאתגר ולמשוך את התעניינותם, פנו אליהם בשפה שלהם והניעו אותם לפעולה. במקום להפיל כמויות של עליהם מידע, שלחו אותם לצוד אותם בעצמם.

ילידי דור הדיגיטל נתגלו כבעלי מודעות סביבתית גבוהה, בעלי שאיפה לצדק חברתי והם בהחלט רוצים לשנות את העולם. הם מתחברים לפעילות התנדבותית, ומשקיעים בשינוי העוול המתרחש לתפיסתם, בעולם כיום. בכל מקרה הם שואפים להשאיר חותם.

אל תישארו מאחור

כדי לא להישאר מאחור, ועל מנת לתקשר עם ילידי הדיגיטל, מן הבלתי נמנע שנשכיל לעבור לדבר בשפתם. אם יש בסביבתך ילידי דיגיטל, בבית, משפחה או במקום העבודה – דבר בשפתם: אם אתה מעוניין לדבר פוליטיקה – אל תשלח אותם לקרוא מאמר בטיימס – חבר אותם לטוויטר של דונאלד טראמפ. קשר ישיר ובלתי פורמלי, עם  יליד דיגיטלי רצוי שיתבצע באפליקציות אינסטנט מסנג'ר, לעומת קשר פורמלי יותר שרצוי דרך דואר אלקטרוני, המייל. כשמדובר בפעולות שגרתיות כמו מילוי טפסים, סקר, הזמנות וכדומה – מחובתך להיכנע לאמצעים הדיגיטליים, בכל מקרה הם מהירים יותר ויעילים יותר ויחברו אותך לשפה הדיגיטלית, גם אם לא תשלוט בה באותה המהירות. היה מודע לכוחה של חכמת ההמונים, ואל תחשוב פעמיים לפני שתשתמש בה. נצל את חכמת ההמונים לכל היבט של חייך, דיווחי תנועה, חוות דעת על מסעדה, דירוג תיירותי של מלון וקניות מוצרים בחנויות וירטואליות. התעלמות ממקורות מידע אלה, היא שוות ערך לעמידה במקום.

בואו נתחיל לעבוד!