מחמאות  – וכל מה שצריך לדעת עליהן

איך לתת מחמאה לעובדים

בין המכורים למחמאות, (אלה שמאלצים אותנו להחמיא להם פעם בשעה) ובין אלה המתכווצים לשמע מחמאה, ולו הכי קטנה, נמצאים רובנו.
נתינה וקבלה של מחמאה, הם דברים שאפשר ורצוי לתרגל וללמוד, בעיקר בהקשר של מקום העבודה. כמה דברים על מחמאות, שעלינו לקחת בחשבון.

מחמאות של מקום העבודה אינן בהכרח מחמאות של בית

מחמאות לבוס או לעובד שנמצא מתחתיך בסולם הדרגות צריכות להיאמר ברגישות רבה, במקצועיות וללא חדירה לפרטיות. "איזה אודם בוהק" גם אם נאמר כמשהו חיובי, כמחמאה, עלול להתפרש בקונוטציות שליליות, ושווה להשאיר אותה למחמאה של בית. בעולם התעסוקתי של היום, עם שלל ההטרדות המיניות ותלונות על סביבת עבודה עוינת, יש להיזהר ממחמאות הגולשות למיניות, נשיות, מראה חיצוני או כל מחמאה שעלולה להתפרש כלא מקצועית. לא יודעים אם המחמאה שלכם היא גבולית? פשוט אל תגידו אותה. לא בושה בכלל, ואף רצוי לתכנן את המחמאות שלכם, שכן מילה אחת יכולה לבנות ולהרוס.

מחמאות צריכות להיאמר בכנות

אם המחמאה שאנו מתכוונים לתת היא מזויפת, גם אם כוונתה חיובית, כמו להעלות למישהו את מצב הרוח, או לשפר את ביצועיו, יש סיכוי טוב שתתפסו על חם. רוב בני האדם הם שקרנים די גרועים. ולכן רצוי להחמיא על משהו שאתם מאמינים בו ולא על משהו שהוא שקר. להגיד לעובדת "אני מעריך את הסדר והניקיון שלך" כשבפועל אתה מרגיש שהיא עושה טרור עם מחלת הניקיון שלה, לא יעבור. מחמאות צריכות להיאמר באותנטיות. שימו לב גם לעוצמת המחמאה, עליה להיות מאוזנת ולא מוגזמת, אחרת היא יכולה להתפרש כחנופה, כאינטרס, ולגרור בעקבותיה את השאלה "מה רוצים ממני עכשיו?"

מחמאות מותאמות יכולות להוביל לשיפור ביצועים

אין ויכוח על כוחה של המילה. לעתים, החיים והמוות הם ביד הלשון. כשאנו גדלים, הדימוי העצמי שלנו נבנה כתוצאה מחיזוקים חיוביים ושליליים, ומתגובות החברה למעשים שלנו. אפשר לעודד ולהעצים באמצעות מחמאות פשוטות וקטנות, כשעושים זאת בחכמה. ערך רב יש למחמאה, הניתנת בעקבות הצלחה אחת שהגיעה אחרי כישלונות רבים. עקביות ומידתיות במתן מחמאות לעובדים כאשר הגיעו ליעד, מעודדת המשך מאמץ. מחמאה על מאמץ ולא רק הישגים, מאפשרת התגייסות נוספת בדרך להצלחה.

לדעת לקבל מחמאה – היא מיומנות חשובה, לא פחות מלתת מחמאה

רבים מאתנו נבוכים, מתכווצים, מצטדקים ומתנערים ממחמאות שמגיעות אלינו. מיד אנו חשים לא ראויים להן, מחפשים מניע נסתר אצל נותן המחמאה, ובמקרים קיצוניים- אף נאשים אותם באינטרסנטיות או בחנופה. אנו נוהגים באופן שגורם לנותן המחמאה להצטער על הרגע שהיא יצאה מפיו. כלל ראשון הוא לתגמל את נותן המחמאה על כך ששם לב אלינו, טרח להחמיא לנו, ועל כן יש ולהודות לו. חיוך או אמירת "תודה" קטנה שווים הרבה יותר מכל תגובה מסובכת. גם אם תגובה כזו לא באה לנו באופן טבעי, ניתן לתרגל זאת בפשטות. קבלו באהבה את המחמאה. אל תפחדו ממנה. היא לא נועדה להרים לכם את סטנדרט הציפיות, ולא נועדה לגרום לכם אי נוחות. תרגלו מתן מחמאות בעצמכם, ותרגלו את קבלתן.

טיימינג!

תזמון נכון של מתן מחמאות הוא גורם מפתח ליעילותן. לומר לעובדת שהיא עובדת מצטיינת המועמדת לקידום, בעת השבעה על אביה – פחות יעיל ומתאים. יש לתת מחמאות בזמן המתאים להן. לא להחמיא לעובד על שנקלט במהרה, שנה אחרי שהוא כבר נמצא בארגון. יש לשמור על סמיכות סבירה לאירוע או לתוצאה שעליה אנחנו מחמיאים. מי נמצא בחדר, ומי שומע את המחמאה? זו גם שאלה חשובה. אם המחמאה נאמרת בארבע עיניים או להפך, בהימצאות של נוכחות גדולה של עובדים, יכולה לשנות את כל התמונה. ישנן מחמאות שכדאי שיהיה להן קהל, (כל הכבוד על הבאת שני הלקוחות החדשים והגדולים למשרד בשבוע האחרון ) ומחמאות שעוצמתן תגדל אם תאמרנה בארבע עיניים (אני שמח שפיצחת את עניין האקסל שהיה מאתגר עבורך). קבלת ונתינת מחמאות מוצלחות, הן פונקציה של אינטליגנציה רגשית. אבל הן בהחלט מיומנות שכל אחד יכול לתרגל, ללמוד ולהשכיל להרוויח ממנה, ועל הדרך לשמח.

בואו נתחיל לעבוד!