מי אתם דור ה-Y?

Millennials

בני דור המילניום, הם קבוצה משמעותית המונה כיום כ- 1.8 מיליון אזרחים בישראל.  חברי קבוצה זו הם ילידי שנת 1980 ועד שנת 2000, בני 18 עד 38.
רבות מדובר על דור "ה- "Y", ורבות עוד יותר בהקשרו שוק העבודה.
מעט בשונה מן העולם, עקב שירות החובה בצה"ל,  בני דור המילניום הישראלים מצטרפים אל שוק העבודה מאוחר יותר ממקביליהם במדינות האחרות, ואז, מציבים אתגרים רבים לחברות, ארגונים ומעסיקים במשק שכן המילניאלז כיום, מהווים כשליש מכוח העבודה בארץ ובעולם.
מסקר של חברת לינקדאין, בשנת 2016, עלה כי % 93  מבני דור המילניום, מתעניינים בעבודתם הבאה בעת שהם נמצאים במקום העבודה הנוכחי.
יתר על כן,  % 30 מבני הדור, לא רואים את עצמם נשארים בתפקיד יותר משנה.
אתר הדרושים ALLJOBS מצא כי 45 % מהמילניאלז מחליפים עבודה כל שנתיים.
הם לא מחפשים בעיתון אלא ממתינים להצעות שיגיעו אליהם דרך המייל שלהם, פייסבוק או דרך אפליקציות דרושים ייעודיות.
במהלך הקריירה, הם מחליפים לא רק מקומות עבודה אלא גם עיסוקים ומקצועות.
נתון נוסף, ומעניין, המתייחס לאיזון המגדרי בשוק העבודה קובע כי נשות דור המילניום שינו את התמונה. בארה"ב הן מהוות 60% מאוכלוסיית הסטודנטים באוניברסיטאות , ובהתאם לכך, כוחן בשוק העבודה עלה על הגברים.
לא רק את שוק העבודה מאתגרים המילניאלז, כי גם את הוריהם שלהם. הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה דיווחה כי בשנת 2016,  15% מבני 25־34  גרו עם הוריהם. באירופה המצב לא מאוד שונה, וסקרים נוספים מגלים כי 50 % מבני הדור, עדיין מתגוררים עם ההורים. הם מתחתנים בגיל מאוחר יותר, ובהתאם מביאים לעולם ילדים בגיל מתקדם יותר. גם כשסוף סוף הם עוזבים את בית ההורים, הם אינם רוכשים דירות, אלא מתגוררים בשכירות, בהבדל משמעותי מדור הוריהם, שנטו לרכוש דירות מיד עם נישואיהם.

מה אפשר עוד להוסיף על בני דור ה-Y.
מבט חודר מגלה מאפיינים מפתיעים שלא תמיד מתיישבים עם הסטיגמות שנהוג ונפוץ להצמיד אליהם. הסתכלות בוחנת בהקשרים היסטוריים, תרבותיים, חברתיים וכלכליים, מאפשרת להרכיב תמונה שלמה יותר, אולי לצבוע את השחור והלבן בצבעים.
הידעתם?
דור הY מעדיפים לחוות חוויות, יותר מאשר לרכוש מוצרים. נכון שבימנו, ימי שלטונם של אי- ביי  ועליאקספרס, עובדה זו נדמית לכם מופרכת. נדמה לנו המתבוננים מהצד כי הקפיטליזם חוגג, וכל היום כולם רק קונים. למען האמת, בני דור ה Y רוכשים פחות מבני הדור הקודם להם. רכישות גדולות כמו בית ורכב פרטי, נדחות לגילאים מאוחרים יותר. בני דור ה Y, המילניאלז, יעדיפו לחוות, לנסוע, לראות, לגעת, להכיר, ולדחות או לוותר על חלום וילת הפרברים עם המאזדה החונה ליד, והדשא המלאכותי. מילניאל שרוצה להפתיע את חברתו במתנת יום הולדת, יעדיף לרכוש לה שטח בכוכב מאדים (רעיון לא מעשי אך רומנטי מאוד)  מאשר טבעת יהלום.
מילניאלז דואגים לWELL BEING  ול. WELLNESS
הם מעשנים פחות מבני הדור שקדם להם, הם אוכלים בריא יותר, עושים פעילות גופנית על בסיס יומיומי וצורכים מזון אורגני. המודעות לבריאות, העניין בתזונה וגוף, הוא חלק בלתי נפרד משגרת חייהם.
מילניאלז מבקשים להאריך את הילדות. לא כי הם ילדותיים, לא כי הם לוקים בתסמונות פיטר פן ולא רק מסיבות כלכליות, המשאירות אותם לגור בבית ההורים. בני הדור המדובר, מבקשים לחוות חוויות, להתנסות, לדחות את ההתחייבות להחלטה מה אעשה כשאהיה גדול ולפני כן לקחת זמן לחקור את העולם. המונח gap year  , הוא מונח נפוץ בקרב בוגרי אוניברסיטאות אמריקאיות, שלאחר סיום לימודיהם האקדמיים, הם מבקשים לקחת לעצמם שנה לחשוב, להתנסות ולחוות. גם בתעשיית הספרים, נין לזהות ז'אנר חדש, שאפילו הוקדש לו מדף מיוחד בחנויות הספרים-  young adults .
מילניאלז מעדיפים כלכלה שיתופית. הם יעדיפו שכירות מוגנת על פני רכישת דירה. הם יעדיפו לשכור רכב, אופנוע, ואופניים, או להשתמש בשירותי הובר, מאשר שיהיה בבעלותם רכב.  הם מבקשים גישה ולא בעלות, ועל ידי שיתוף זה היא מושגת. זה מתחיל משיתוף קבצים, צפייה בנטפליקס, הלוואות מבנקים שיתופיים. לא בכדי אתרים כמו יד 2 ומקביליהם בעולם, משגשגים ופורחים.

הם יזמים, ממציאים ומגשימי חלומות מקצועיים. בעולם של קיקסטארטר , הדסטארט ועוד פלטפורמות דומות, כל אחד יכול להיות הכול. סופר, איש קולנוע שרוצה לעשות סרט, ממציא של גאדג'ט שהורג יתושים באמצעות אנרגית שמש, וכל זאת מבלי שגוף כלכלי ממסדי עומד מאחוריו. המילניאלז, מתייחסים לחלום כאל שלב א' בתכנית העסקית שלהם. הם לא מתביישים לומר בקול את הרעיונות שלהם, להאמין בהם, ולגייס כסף כדי להגשימם.

אז בפעם הבאה שניקלע לשיחת השמצה בסגנון "הנוער של היום", או "הולך ופוחת הדור", ניזכר שגם על הדורות הקודמים אמרו  "זה נוער? זה בררה"  וגם רביעיית הביטלז האלמותית, בימים ההם, זכתה לכינוי "המופרעים הללו עם השיער הארוך."

בואו נתחיל לעבוד!