תגרמו לבוס שלכם לפחד! זה מה שצריך לעשות כדי להפוך לעובד המושלם שכל בוס יפחד לאבד

איש עסקים בחליפה - בוס

כשאנחנו חושבים על צמד המילים "העובד המושלם" יתכן שמיד תצטייר בדמיוננו התמונה המוכרת של הבחור ההוא שאף פעם לא הולך הביתה, זה שמכור לעבודה, זה שיסכים לכבות את האור אחרי שהמנקה סיימה כבר מזמן לשאוב את המשרדים. אבל האם באמת אדם שאין לו חיים פרטיים מחוץ לעבודה הוא הוא העובד המושלם?
באופן צפוי ומובן, כל מעסיק מחפש לעצמו עובד חרוץ בעל מוסר עבודה גבוה. עובד שהוא אדם חברותי ופתוח, שנראה כי יכול להסתדר בצוות, אדם בעל כישורים מוכחים והמלצות טובות מהעבר, כמובן רצוי שיגיע עם ניסיון, עם ידע וביצועים גבוהים ומוכחים, וכמובן שתהיה לו אישיות מהפנטת. מוטיבציה בשמיים והתלהבות גדולה לא יכולים להזיק ובל נשכח את הלויאליות לארגון ולקולגות שלו, ואם נרצה להוסיף עוד, הרשימה בלתי נגמרת. בשנים האחרונות, יחד עם השתנותו המטאורית של שוק העבודה וכניסת גורמים חדשים לתמונה, פרופיל העובד הרצוי, גם הוא השתנה. אם פעם תכונות כגון נאמנות, יציבות, ומוטיבציה הכריעו את הכף לקבלת עובד חדש לעבודה, כיום נכנסו לתמונה שיקולים נוספים.
המעסיקים של ימנו, בחברות גדולות כקטנות, פתחו את מנעד התכונות והמאפיינים לבחירת  העובד הרצוי. כיום, מדברים על תכונות ומאפיינים נוספים, מפתיעים אולי, אבל באופן עקבי הם נתגלו כחשובים עבור מעסיקים.

רוחב אופקים ומודעות בינלאומית. בעולם משתנה, בו לעתים לקוחות או שותפים עסקיים נמצאים בקצה השני של הגלובוס, נדרשת מידה של רוחב אופקים, תודעה לשוני שבין בני אדם, וסובלנות כלפי שונים בתרבותם, דתם ומנהגיהם. ראייה מרחבית כזו, מאפשרת גישור מיטבי על פערים תרבותיים הקשורים בתרבות העסקית, והבנת ערכיהם של השונים מאתנו.
גמישות. כשם שעובדים שואפים לעבוד בארגון המגלה גמישות, כזה המתאים עצמו לקצב החיים המסחררולתרבות העבודה שעוברת תמורות, גם מעסיקים מבקשים להביא לארגון עובדים בעלי אישיות גמישה. עובד המתאים עצמו לתרבות הארגונית, כזה המסתגל בקלות לשינויים, מהיר, חד, ופוזיטיבי, אוטודידקט שמגיב מהרומשתף פעולההוא בדיוק האדם הרצוי כעובד. מעסיקים יסמנו את אותו עובד כמועמד להישאר ולהתקדם, לקפץ בגמישות צעד בצעד עם הארגון.
יוזמה. ארגונים רביםבונים את יסודותיהם על יוזמה או אם תרצו – entrepreneur  .


החיים בתרבות הסטארט אפ, בה כל אחד יכול להגשים בהדסטארטוקיקסטארט, יוזמה היא תכונת מפתח. דור הY שגדל על ערכים של הגשמה עצמית, של חלומות כנקודת מוצא לתכנית פעולה, יצר ציפייה בקרב מעסיקים, למצוא עובדים שיגלו, שיתניעו מהלכים, שיגדלו  רעיונות ויביאו לביצועם. אם פעם, עובד שהיו לו יותר מידי רעיונות והצעות לשינוי נתפס כנודניק, או כזה המפריע לשימור הקיים, כיום המנכ"ל יזמן אותו אליו לקפה פעם בשבוע כדי לשמוע מה קודח במוחו.
עצמאות ארגונים עסוקים, כאלה עם מאות עובדים, יעדיפו להימנע ממיקרומנג'מנט, ולכן יחשקו בעובד העצמאי. זה האוטודידקט שמעביר לעצמו חפיפה, קורא לבד, מתנסה, מתרגל, קופץ למים ומצליח. השקעת זמן בהכשרת עובד חדש ותלותי – עוצרת את גלגלי המכונה. עובד שהוא בגדר "תחזוקה גבוהה" זולל אנרגיות לארגון שלו, לעומת עובד הבטוח בכישוריו שמשתלב מהר כדי לצאת לדרך פרודוקטיבית עבור הארגון.

עובד המתאים לתרבות הארגונית. מעבר לכישוריו המבטיחים, להמלצות המעולות שלו, לעובדה שהוא נראה אדם פתוח וחברותי שייטיב לעבוד בצוות, הוא צריך להתאים לאקלים הארגוני. האקלים הארגוני כולל את הפרופיל החברתי, את הפן האנושי של הארגון, ולצורך המחשה, בראיון העבודה, נסו לדמיין את המועמד בהפסקת הצהריים יושב עם חבריו. השתלבותו החברתית של עובד, יכולה להוות גורם מפתח לתחושת השייכות שלו לארגון, למידת ההזדהות שלו עם חזון החברה, ברוח ההנחה שעובד מאושר הוא עובד טוב. גם ההפך יכול להתקיים , כאשר אין התאמה טובה או השידוך רחוק מלהיות מושלם. דמיינו עובד חרדי, המועמד לעבודה בחברה שמרבה לעבוד בשבת.
אסרטיביות.
אסרטיביות היא הפשרה הרצויה בין אגרסיביות לפסיביות. אדם אסרטיבי הוא אדם שיודע להגיד "לא" בלישיכעסו עליו.עובד אסרטיבי הוא עובד שיודע מה הוא רוצה, יודע להציב לעצמו מטרות, לשרטט תכנית פעולה, ולפעול בהתאם אליה. מעסיק יעדיף את העובד האסרטיבי, כדי לסמן אותו למנהיגות, הובלה, וקידום עתידי.
סקרנות. למה מעסיק מחפש את העובד הסקרן? כי מסקרנות מגיעות שאלות, ומשאלות מגיעות תשובות. כל ארגון רוצה להיות כר גידול וחממה להמצאות חדשות. העובד הראשון שיזהה, ויכריז בקול כי המלך הוא עירום, יהיה זה שיניח את הלבנה הראשונה במגדל,  לבעיה שדורשת פתרון. זכרו כי מוביל איי, דיסק און קי, וגם האבטיח המרובע שנוח לאחסון, נבטו במוחם של סקרנים.
תכונה נוספת שהועלתה על ידי מעסיקים, ואולי באופן מפתיע,  היא עובד שיודע לדאוג  לעצמו. האיש שאוכל נכון, מתעמל בקביעות, מקפיד על הופעה חיצונית המשדרת חיוניות ואסתטיקה. אלה מתפרשים בקרב מעסיקים כגורמים חיוביים ומעודדים בחברה. ייצוגיות ונראות הם תכונות בעלות לגיטימיות מסוימת בשוק העבודה, על אף ריבוי הדעות בנוגע למה מקובל ומה לא.

בואו נתחיל לעבוד!