10 כללים לכתיבת קורות חיים

מסמך קורות חיים

כתיבת קורות חיים, אין דרך אחת לעשות את זה. לעתים הדעות חלוקות לגבי מה מקובל ומה לא כשמדובר בקורות חיים, המסמך ההכרחי, הקובע אם נעבור אל השלב הבא בדרך לעבודה הנחשקת.
אבל יש כמה דברים שעשויים להועיל לנו, או להעניק לנו יתרון יחסי בבואנו לשלוח קורות חיים כצעד ראשון בתהליך.

אלו 10 הכללים שלנו לכתיבת קורות חיים:

  1. כוון את קורות החיים למשרה המבוקשת – באופן שבו כשהמעסיק יעיף מבט חטוף בקורות החיים שלך, הוא ימצא בקלות את כל מה שהוא מחפש. שמור בתיקיה את כל גרסאות קורות החיים שכתבת, וכל פעם כשתפנה למשרה מבוקשת, בצע התאמות ועדכונים בהתאם.
  2. הימנע מלספר על עצמך בגוף ראשון – או במלים אחרות, אל תכתוב "למדתי", "תפעלתי ", או "ניהלתי" אלא נסח  בהגדרת התפקיד: "ניהול משאבי אנוש" או
    "תפעול מערכות סלולריות". בסעיף השכלה כתוב: "לימודים לתואר ראשון."
  3. פרופורציה! קורות חיים של חייל משוחרר באורך שלושה עמודים הוא חסר פרופורציה. חשוב לברור בין עיקר לטפל, ולעתים לוותר על חלקים שוליים ופחות משמעותיים למשרה. אל תצרו עומס. פירוט של חצי עמוד על שירותכם הצבאי, בזמן שביצעתם תפקיד של מש"ק תיקיה, יהיה טעות!  קורות חיים צריכים להיות באורך של עמוד 1 בלבד.
  4. הפרטים הקטנים… החל מבהירות הניסוח ועד להימנעות לחלוטין משגיאות כתיב, או דקדוק, יבטיחו נקודת פתיחה שווה. זכרו שרושם ראשוני יש רק פעם אחת. חוסר הקפדה בדברים הקטנים עלול לייצר תחושה של חוסר רצינות, "חפיפיניקיות" או אי תשומת לב לפרטים, תכונות שאף מעסיק לא מחפש.
  5. ניסוח וניפוח – שקרים מתגלים במהרה. בשום אופן אין לשקר בכתיבת קורות החיים, אין להמציא מקומות משרות או תפקידים שלא ביצענו. אך לעתים, ניסוח נכון ומכוון מטרה, יכול להדגיש את יתרונותינו ולטשטש את נקודות התורפה של קורות החיים. משרות שתורמות לתפקיד בו אנו חושקים, יש להבליט ולהדגיש, לפרט עליהן מעט יותר מהשאר, בעוד עבודות זמניות יש לציין בצמצום. אם יש פערים בשנים שלא עבדתם, מצאו דרך להציג זאת בראיון העבודה כי רוב הסיכויים שתישאלו על כך.
    כמובן שעובד מחלקת תברואה נשמע טוב יותר מפועל זבל, וללא ספק, ניסוח חכם, רהוט וקולע, יכול לתת יתרון גדול.
  6. אל תתביישו לבקש עזרה! תנו לאנשים לקרוא את קורות החיים שכתבתם, להגיב ולהעיר באופן מנומק, ולמדו על מה שכתבתם דרך עיניהם של אחרים.
    אם יש לכם קושי בניסוח, או שגיאות כתיב – אל תשלימו עם הגזרה, בקשו עזרה מקצועית.
  7. פרזנטציה  כמובן שכולם משתמשים בטמפלטים ותבניות מוכנות, זה בסדר וזה עוזר. נסו לטשטש את העובדה שמילאתם טופס, או בחרתם מילים ממחסן מילים מוכן. אינכם רוצים להיתפס כעוד מישהו בפס הייצור, זה בסדר לבטא משהו מאישיותכם במסמך פתיחה זה, אך זכרו כי זהו מסמך מקצועי, רשמי ונקי ועליו לשדר את המסר הזה. וחשוב מאד: קורות חיים צריכים להיות מוגשים בפורמט PDF. היום רבים מהמעסיקים עוברים על המיילים באמצעות הפלאפונים, וכידוע קובץ PDF שומר על התבניות שלו גם במובייל.
  8. ניסיון תעסוקתי הוא הדבר החשוב ביותר בקורות החיים שלכם. השקיעו בו. מצאו את הדברים הרלוונטיים שעשיתם, ואיך הם יכולים לתרום לכל תפקיד עתידי שתבצעו. קראו לתפקידים שביצעתם בשם ברור, אמין ולא דו משמעי. אל תשתמשו במונחים שאינם מובנים לכל, או אינם מובנים לתחום המשרה המבוקש. חשבו על העתיד, על הקידום ועל תפקידכם הבא בחברה, כשאתם מנסחים את הסעיף של ניסיון תעסוקתי. עשו זאת באופן כזה שמי שקורא את המסמך – יראה את הפוטנציאל שלכם להמשכיות.
  9. תצטרכו להחליט לבד אם לספר דברים אישיים יותר כמו תחביבים או תחומי עניין. יש מקומות בהם זה יתרון ויש מעסיקים שרואים בזה פרט מיותר.
    החליטו בהתאם למשרה המבוקשת, אם לצרף דף נלווה, או הקדמה במייל המספרת בכמה מילים על עצמכם ורצונכם במשרה זו.
  10. מה לא לעשות – אל תצרפו תמונה אלא אם כן נתבקשתם, אל תיקחו סיכונים כמו שימוש בהומור, או עיצוב מושקע, (אף על פי שיש מעסיקים כאלה, שיאהבו את היותך יוצא דופן או מקורי.) אם אינך מכיר את האדם שיקרא את קורות החיים שלך, ותר על המצאות מקוריות. שמור אותן לתפקיד אחר כך.

לסיכום:

זכרו כי קורות חיים הם הבטחה. באם תזומנו לראיון העבודה, תתבקשו להתייחס להבטחותיכם, לניסיון שלכם ולעמוד מאחורי כל מילה מקורות החיים שלכם. וגם זה, רק הצעד הראשון. ברגע שהתקבלתם לעבודה אליה הגשתם מועמדות- גם אז חובת ההוכחה חלה עליכם. בהצלחה!

בואו נתחיל לעבוד!